cytrynowy kurczak Nigelli

" To nie tyle przepis kulinarny ile przepis na życie. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło kiedy 
w kuchni piecze się kurczak.  Tak piekła kurczęta moja mama i oczekuję, że tak samo będą to robić moje dzieci. Cytrynowo-maślany aromat unoszący się w powietrzu to zapach prawdziwego domu. Kurczak w najprostszej ikonicznej postaci, z pomarszczoną, chrupiącą skórką i ten zapach, który wypełnia kuchnię, to fundamentalna, idealna, niezrównana uczta"
Nigella Lawson "Nigella ucztuje"

Polecam kurczaka na weekend:)


kurczak (o wadze 1,5kg), 1 cytryna, 1/2 łyżki soli, 20 g masła, trochę oliwy

piekarnik rozgrzewam do 220 stopni
kurczaka (wyciągam z lodówki wcześniej, aby nabrał temperatury pokojowej - wg Nigelli to bardzo ważne) myję, osuszam
do jamy brzusznej kurczęcia wkładam pół cytryny ze szczyptą soli,  smaruję go  masłem i oliwą
układam w naczyniu do zapiekania,
piekę w 220 stopniach 1h i 20-30 minut, po tym czasie wyciągam kurczaka z piekarnika, wyciskam na mięso sok z połówki cytryny i solę (1/2 łyżki), odstawiam na 15 minut, po czym wyciągam na deskę i dzielę, do naczynia wlewam odrobinę wrzątku i zlewam ok 1/2 szklanki powstałego podczas pieczenia sosu (przecedzam przez sitko), aby polać mięso przed podaniem

Nigella proponuje sposób na "puree dla leniwych" do podania z tymże kurczakiem.
W piekarniku, w momencie, gdy wkładamy kurczaka, umieścić także obok naczynia 4 duże ziemniaki (umyte, nieobrane, nakłute widelcem). W czasie, gdy kurczak odpoczywa, a ziemniaki są miękkie można zrobić puree. Ziemniaki przekroić na połówki, wybrać miąższ i utłuc z odrobiną masła, mleka, soli i gałki muszkatołowej.

Komentarze

  1. Kurcze... a mnie od mięsa ostatnio odrzuca... mijam szerokim łukiem... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również miewam takie fazy. Ale gotuję dla Mięsożercy:)

      Usuń
    2. A ja tę "fazę" od czerwca zeszłego roku. I nie zamierzam się z niej wycofywać, więc Twój przepis przedstawię mojemu mięsożercy, może mu się spodoba i sobie zrobi :)

      Usuń
    3. Podziwiam i szanuję:)

      Usuń
  2. Brzmi naprawdę pysznie, i nieskomplikowane. to lubię ;))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz